Ta labai graži reklama

geresne-mama

Visas internetas dabar svaigsta nuo Sisterhood of Motherhood reklamos. Susukta labai sumaniai, nes daugelis neatkreipia dėmesio į tai, kas ten iš tiesų sakoma.

Pagrindinė mintis yra tarsi „stop karui tarp mamų/tėčių, juk kiekvienas turim teisę pasirinkti, kaip auginti savo vaiką, ar ne?“ Visiškai teisingai, kas galėtų ginčytis. Ir ta mintis paperka žiūrint šią reklamą. Ir dėl to jauni tėveliai taip nuoširdžiai džiūgauja ją žiūrėdami ir taip smarkiai ja dalijasi socialiniuose tinkluose. Tačiau…

Kaip ir bet kuris lankstinukas apie žindymo pozicijas, kurį paruošė mišinukų ar buteliukų gamintojas, taip ir ši reklama apie laisvus tėvystės/motinystės pasirinkimus iš tiesų yra tiesiog maitinimo pieno pakaitalais reklama. Iš tiesų ji sako štai ką: maitinimas mišiniu lygus maitinimui mamos pienu, tai tik pasirinkimo klausimas. Ši žinia taip gražiai užmaskuota ir tokia švelni, kad priimama labai natūraliai. Ir dabar tikiu, kad jau tuoj tuoj dauguma užpulsit mane, kad kritikuoju tokį gražų vaizdo klipą, kaip kad užsipuolėt, kai sukritikavau Maximos neišnešiotukų su buteliuku reklamą. Reklamos vaizdiniai – ne šiaip sau. Jie nuolat sukasi ir sukasi mūsų regos lauke vis kaldami ir kaldami kokią nors tiesą, taip formuodami mūsų įsitikinimus ir nuostatas.

(Ne)laimei, auditorija, į kurią taiko Similac reklama, kur kas platesnė nei Maximos, ir neigiamų atgarsių jau yra labai daug. Štai ką sako aktorė Mayim Bialik, kuri yra ir laktacijos konsultantė:

Žinau, kad ne visos žindo, suprantu, kad kurios to nenori, todėl nemėgsta, kai sakoma, kad mamos pienas – geriausias. Taip pat žinau, kad daugybė mamų iš visų jėgų stengiasi žindyti ir skausmingai išgyvena, jeigu joms nepavyksta. Širdimi esu su tomis moterimis, bet tikiuosi, nepamanysite, kad gera mama – tik ta, kuri maitina krūtimi. Šio opaus klausimo neliesiu.

Noriu pasakyti, kodėl širstu dėl tos reklamos:

  1. Ši reklama kuria stereotipinius tėvus, o paskui mėgina tuos stereotipus sugriauti. Tačiau didžiausi priešai čia – tie, kurie daro ne taip, kaip visi (Vakaruose labai būdinga priešo kategorija): žindančios ir vystyklinės mamos. Prieš jas kariaujama iki pat reklamos pabaigos.
  2. Reklamoje žindymas parodomas tiesiog kaip vienas iš pasirinkimų, nepaisant to, kad šis kūdikių maitinimo būdas rekomenduojamas medicinos. To negalima prilyginti medžiaginiams vystyklams prieš vienkartinius ar šitam šampūnui prieš šitą. Ši reklama spjauna į medicinos ir mokslo faktus, prisidengdama nuostata „Juk tai tas pats, nesmerk tokio pasirinkimo. O jei smerki, esi bloga mama.“
  3. Ar pastebėjote, kad ši reklama skatina neigiamus žindančių, bet ne „buteliukinių“ mamų stereotipus? Viena moteris skundžiasi, kaip sunku maitinti krūtimi, o visos žindančios mamos apsiklojusios „palapinėmis“… Taip mums parodoma, kas yra žindymas apskritai. Kiek mamų iš tiesų naudoja tas „palapines“? Įdomu, ką mažos mergaitės (ar berniukai) po šios reklamos manys apie žindymą. Numanau, kad reklamdaviui šis klausimas nė motais, jam svarbu parduoti produktą, todėl…
  4. Ši reklama – neetiško marketingo pavyzdys. Labai gražiai ir plačiai apie tai parašė Maria Andrusiak Morland. Ji pastebi, kad šis vaizdo klipas ne tik neigiamai nušviečia maitimą krūtimi, jis užgniaužia bet kokį pasisakymą prieš mišinukus (nes tada pradėsi „mamų karą“), negana to, jis neleidžia pasisakyti ir tiems tėvams, kurių kūdikiams reikia mišinuko, ir kurie kenčia dėl prastų mišinukų ingredientų, melagingų reklamų, neetiškų reklamų. „Nekelkime sumaišties, baikime tuos karus“. Kuriuos pats Similac ir sugalvojo…

Taigi tai nėra altruistinė kampanija, skatinanti mamas/tėčius susitaikyti, o būtų puiku! Jie tiesiog pardavinėja mišinuką ir jau vien tas faktas turi neigiamą poveikį žindymui.

O vis dėlto ar reikia mišinukų ligoninėse, gydytojų kabinetuose? Žinoma. Nes yra situacijų, kai jis būtinas. Ir mus mokino, kada ir kaip jis turėtų būti vartojamas. Tačiau ši reklama nesistengia baigti „mamų karų“ ir padaryti pasaulį geresnį. Jiems rūpi tik visus nutildyti ir parduoti savo produktą. Ar pirksit?

Laisvas vertimas iš kveller.com: Mayim Bialik: Don’t Fall For That Similac Commercial