Kaip paklausti „kaip sekėsi“ neklausiant „kaip sekėsi“?

klaustukas

Ne paslaptis, kad dažniausiai pirmas tėvų klausimas susitikus su vaikais – „Kaip sekėsi?“. O koks pirmas vaikų atsakymas? „Gerai“. Tuo pokalbis ir baigiasi. Ar sužinojome, ką nors apie vaiko dieną? Ne. Ar pabendravome su vaiku? Ne.

Ko galėtume klausti, kad užmegztume turiningą pokalbį, sužinotume naujienų ir parodytume vaikui, kad jis ir jo reikalai mums iš tiesų rūpi?

Man geriausiai veikia klausimas „Kas tau šiandien labiausiai (ne)patiko?“ Dažnai užduodu ir vieną variantą, ir kitą. Jei pirmiau klausiu, kas nepatiko, tarsi vėl nugramzdinu vaiką į blogą nuotaiką, kurią jis išgyveno, kai kažkas nepasisekė, kažkur užsigavo ir pan. Tačiau gera nuotaika iškart grįžta prakalbus apie tai, kas patiko.

Jeigu iš pradžių klausiu, kas patiko, o paskui – kas nepatiko, galim plačiai aptarti nepavykusius momentus ir pabandyti surasti priežastis, kodėl taip nutiko, tuo pačiu apgalvodami, ką kitąkart galima daryti kitaip, kad taip nenutiktų.

Mūsų darželis turi tėveliams prieinamus savaitės planus, kuriuose surašyta, kas kurią savaitės dieną planuojama veikti. „Kaip tau pavyko ta ir ta užduotėlė? Kas buvo sunkiausia / lengviausia?“, „Gal šiandien buvot nuėję ten ir ten? Ką įdomaus matei/veikei?“ – taip pat geras būdas pokalbiui pradėti.

Mes taip pat vakarais perskaitome dienos knygelę, kurioje auklėtojos(-ai) pamini įdomesnius konkretaus vaiko pasakymus, žaidimus, svarbesnius įvykius. Juos aptarti taip pat smagu, o jei įvyko kas nors nemalonaus – tai ir būtina. Pvz., „Skaičiau knygelėje, kad šiandien per ryto ratą tau buvo sunku susikaupti. Kokia tema kalbėjote?“, „Parašyta, kad su kitu vaiku stumdeisi ant laiptų. Ar galėtum papasakoti, kaip ten buvo?“ (Tik kalbėkite ramiai, nebarkite vaiko ir nekaltinkite jo dėl nieko. Verčiau kartu nuspręskite, koks elgesys tinkamas, koks netinkamas, kaip kitąkart išvengti tokių bėdų.)

Jei vaikas į darželį ar mokyklą nešėsi žaisliuką, galima paklausti: „O ką tavo šuniukas/lėlytė šiandien veikė?“, „Kas tavo šuniukui/lėlytei darželyje/mokykloje labiausiai patiko?“ Vyresnio vaiko galima klausti šitaip: „Jei šiandien man paskambintų tavo (dalyko) mokytoja / auklėtoja, ką apie tave papasakotų?

Jeigu vaikas ką tik pradėjo eiti į naują klasę ar grupę, tiks tokie klausimai:

  • Su kuo / šalia ko šiandien sėdėjai? Kaip jis/ji atrodo? Ką buvo apsirengęs(-usi)? / Ar irgi buvo atsinešęs(-usi) žaisliuką? / Ar turi brolių ar seserų? ir t. t. Ar norėtum visąlaik su juo/ja sėdėti?
  • Kuri vieta mokykloje / darželyje / klasėje / grupėje tau pati mieliausia / smagiausia?
  • Su kokiu vaiku norėtum susidraugauti?
  • Su kuo labiausiai norėtum sėdėti per pamokas / užkandžiaujant / pietaujant?
  • Ką labiausiai patiko veikti per pertraukas / lauke?
  • Kuo labiausiai skiriasi šie metai nuo praėjusių (vienas darželis nuo kito darželio, mokykla nuo darželio, ši klasė/ grupė nuo ankstesnės ir pan.)?
  • Kuo skiriasi šių ir praėjusių metų taisyklės (arba darželio/mokyklos taisyklės nuo namų taisyklių ir pan.)?
  • Kuo labiausiai skiriasi šių metų mokytoja / auklėtoja nuo pernai (arba mokytoja nuo darželio auklėtojos ir pan.)?
  • Kas tau šiandien buvo sunkiausia?
  • Kas tau šiandien buvo lengviausia?

Kiti klausimai, kuriuos siūlo Simple Simon and Company tinklaraščio mamos ir jų skaitytojai:

  • Kas tave šiandien prajuokino?
  • Ką šiandien sužinojai tokio, ko nežinojai vakar?
  • Gal išgirdai šiandien kokį keistą žodį ar dalyką?
  • Gal šiandien kam nors ką nors padėjai?
  • Gal kažkas šiandien tau ką nors padėjo?
  • Kada šiandien jauteisi laimingas?
  • Kada šiandien jautei nuobodulį?
  • Jeigu į klasę atskristų ateiviai, ką norėtum kad jie pasiimtų?
  • Su kokiu vaiku dar niekada nesi žaidęs, bet norėtum pažaisti per pertraukas / lauke?
  • Kokį žodį šiandien mokytoja / auklėtoja kartojo dažniausiai?
  • Kaip manai, ko tau reiktų pasimokyti (stropiau)?
  • Kaip manai, ko gali mokytis mažiau?
  • Kaip manai, kaip turėtum elgtis dažniau?
  • Kaip manai, kaip turėtum elgtis rečiau?
  • Kaip manai, su kokiu klasės / grupės vaiku galėtum elgtis maloniau?
  • Ką daugiausia veikei per pertaukas?
  • Kas per pietus / užkandėlę buvo skaniausia?
  • Kuris vaikas tavo klasėje / grupėje smagiausias. Kodėl?
  • Jeigu rytoj tu būtum mokytojas(-a), ką darytum?
  • Kuris vaikas iš tavo klasės / grupės labiausiai išdykęs / neklauso mokytojos / auklėtojos?
  • Jei galėtum apsikeisti su kuo nors vietomis, su kuo apsikeistum?
  • Papasakok tris dalykus, kuriuos šiandien darei su pieštuku / parkeriu?

Galima būtų tęsti ir tęsti. Svarbiausia, neužduoti klausimo, į kurį galima atsakyti vienu žodžiu. Kai vaikas turi kažką papasakoti, ne tik atsiskleidžia, bet ir ugdo gebėjimą reikšti mintis, sklandžiai kalbėti.

Psichologai teigia, kad nuolat kalbėdamiesi su vaiku parodome jam taip trokštamą savo dėmesį ir meilę. Tai skatina vaiką siekti aukštesnių rezultatų, jis tampa labiau motyvuotas mokytis. Taip pat galime iškart pastebėti, jei atsitinka kas nors negero.

Mamos, kurių vaikai jau užaugę, sako, kad įprotis kasdien pakalbinti vaiką atsiperka su kaupu: daug lengviau išgyvenama paauglystė, santykis su tėvais daug draugiškesnis, atviresnis. Juk visi norime, kad mūsų vaikai būtų laimingi, o padėti jiems siekti laimės galėsime tik tada, kai žinosime, kas dedasi jų galvelėse ir širdelėse.

P. S. Jei turite paauglių, štai 25 klausimai, kuriais galite pradėti pokalbį apie jų dieną.